logo-site-sefid
Search
Close this search box.

راه اندازی استپر موتور با درایور L298

راه اندزی استپر موتور با درایور L293

 

راه اندازی استپر موتور با درایور l298

قطعات مورد نیاز برای راه اندازی استپر موتور با درایور L298

1- آردوینو نانو

2-شیلد آدوینو نانو

3- استپر موتور

4-درایور L298

5-پتانسیومتر(ولووم) 20k 

6- منبع تغذیه 12 ولت

7- کابل و جامپر

توضیح کلی راه اندازی استپر موتور با درایور L298

در اکثر موارد ما از درایور A4988 یا درایورهای مربوط به خود استپر موتور استفاده میکنیم اما در این مقاله قصد داریم راه اندازی استپر موتور با درایور L298 را آموزش دهیم.

برای درک بهتر این مطالب میتوانید به مقاله های طرز کار استپر موتور مراجعه کنید.

ابتدا سیم های کویل ها (coil) را جدا میکنیم یعنی سیم های کویل A (دو سیم) را در یک سمت و کویل B (دوسیم) را در سمت دیگر میگیریم. اگر به درایور L298 دقت کنید در یک سمت output1 و در سمت دیگر Output2 را مشاهده میکنید. در OUtput1 خروجی های 1 و 2 و در output2 خروجی های 3 و 4 را مشاهده میکنید. سیم های کویل A را به 1 و 2 , و کویل B را به 3 و 4 متصل کنید توجه کنید که اگر سیم ها را اشتباه متصل کنید استپر موتور کار نخواهد کرد.پس پیشنهاد میکنیم قبل از انجام پروژه مقاله ی استپر موتور چیست را مطالعه کنید.

توجه کنید که استپر موتور به ولتاژ 12 برای کار کردن نیاز دارد پس باید درایور  L298 را به منبع تغذیه 12 ولت از طریق پین 12v متصل کنیم همچنین سیم زمین درایور را به سیم منفی منبع تغذیه متصل میکنیم. از طرفی آردوینو برای کار کردن به ولتاژ 5v نیاز دارد پس پین 5ولت آردوینو را به پین 5 ولت درایور و سیم زمین آردوینو را به زمین درایور متصل میکنیم.

L298 D 600x600 1 e1673440003126

 

استپر موتور 

download

در تصویر زیر کویل ها را مشاهده میکنید…

download 1 e1673441501660

 

برای درک بهتر ویدیوی زیر را مشاهده کنید توجه داشته باشید که رنگ سیم های استپر موتورها با یکدیگر متفاوت هستند:

در ویدیوی زیر سیم مشکی A1 سیم زرد A2 سیم سفید B1 و سیم آبی B2 است

 

 

کدهای راه اندازی استپر موتور با درایور L298:

#include<Stepper.h>

//کتابخانه ی استپر موتور را فرامیخوانیم

#define STEPS 100
//تعداد گام ها را با توجه به استپر موتور خود وازد کنید

Stepper stepper(STEPS, 8,9,10,11);

//یک عنوان در کلاس استپ موتور مشخص میکنیم و تعداد گام های استپر موتور و همچنین پین های آن را مشخص میکنیم

int pervious = 0;

//آخرین دیتایی است که از سیگنال آنالوگ خوانده شده

void setup() {
  stepper.setSpeed(30);
  //سرعت استپر موتور را 30 دور در دقیقه تنظیم میکنیم
}

void loop()

{
  int val=analogRead(0);
  //مقدار سیگنال آنالوگ پین شماره ی صفر را بخوان


  stepper.step(val - pervious);
  //تعداد گام ها را با توجه به مقدار تغییرات سیگنال آنالوگ تغییر بده

  pervious = val ;
  //آخرین مقدار سنسور را آپدیت کن
}

 

 

رضا قنبری
متخصص آموزش رباتیک

رضا قنبری هستم متخصص آموزش رباتیک با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دسته بندی نشده

ماژول سنسور مجاورت نوری

ماژول سنسور مجاورت نوری قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند

ماژول کاهنده

ماژول كاهنده قبل از خواندن مقاله ماژول كاهنده بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *