logo-site-sefid
Search
Close this search box.
Smart-sleep-lights

ساخت چراغ خواب هوشمند

فیلم آموزش ساخت چراغ اتوماتیک

در این مقاله میخواهیم یک چراغ خواب اتوماتیک حساس به نور و قابل شارژ با انرژی خورشیدی بسازیم. اخیرا استفاده از انرژی خورشیدی به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و در بسیاری از موارد میتوان از این باتری ها برای تامین انرژی یک  منزل مسکونی استفاده کرد. در این مقاله به بررسی روش استفاده از باتری های خورشیدی در تامین برق یک واحد مسکونی خواهیم پرداخت اما قبل از آن لیست مورد نیاز برای ساخت این پروژه را مشاهده میکنید. استفاده از این باتری ها در سایر پروژه های آموزش الکترونیک نیز امکانپذیر خواهد بود.

باتری خورشیدی 5 ولت 1 وات

مقاومت 10 کیلو

ترانزیستور BC547

دیود 1n4007

LED 5

باتری لیتیوم پلیمر 3.7 ولت با مدار

 

برای ساخت این پروژه همچنین میتوانید کیت ساخت چراغ خواب هوشمند خورشیدی را از فروشگاه رباتیک چالیک تهیه کنید.

باتری های خورشیدی با ذخیره انرژی تولید شده توسط صفحات خورشیدی برای استفاده های بعدی کار می کنند. در برخی موارد ، باتری های خورشیدی اینورتر خاص خود را دارند و تبدیل انرژی یکپارچه را ارائه می دهند. هرچه ظرفیت باتری شما بیشتر باشد ، انرژی خورشیدی بیشتری نیز می تواند ذخیره کند

هنگامی که شما یک باتری خورشیدی را به عنوان بخشی از سیستم صفحه خورشیدی خود نصب می کنید ، می توانید برق خورشیدی اضافی را به جای ارسال مجدد آن به شبکه ، در خانه خود ذخیره کنید. اگر پنل های خورشیدی شما بیش از نیاز شما برق تولید می کنند ، انرژی اضافی به سمت شارژ باتری می رود. بعداً ، وقتی پنل های خورشیدی شما برق تولید نمی کنند ، می توانید انرژی را که قبلاً در باتری ذخیره کرده اید برای استفاده در شب کاهش دهید. فقط در صورت شارژ کامل شارژ باتری ، برق را به شبکه ارسال می کنید و فقط در صورت اتمام باتری ، برق را از شبکه می گیرید.

معنای آن  از نظر عملی این است که خانه هایی که دارای ذخیره انرژی خورشیدی هستند می توانند انرژی خورشیدی اضافی را در محل ذخیره کنند تا بعداً هنگام عدم تابش خورشید بتوانند از آن استفاده کند.

solar battery
solar battery

در این پروژه ما از پنل خورشیدی 5 ولت 1 وات استفاده خواهیم کرد که برای شارژ باتری لیتیومی 3.7 ولت مناسب میباشد. همچنین لازم به ذکر است استفاده از باتری های خورشیدی در ساخت ربات نیز اخیرا گسترش یافته است و ما در پروژه های آموزش رباتیک خود در آینده از این باتری ها نیز استفاده خواهیم کرد.

اما در ادامه این مقاله باتری های لیتیوم پلیمری را بررسی خواهیم کرد و با این باتری ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

باتری لیتیوم پلیمر یا به عبارت صحیح تر باتری لیتیوم یون پلیمری (مخفف LiPo ، LIP ، Li-poly ، لیتیوم پلی و غیره) ، باتری قابل شارژ فناوری لیتیوم یون است که از الکترولیت پلیمر به جای الکترولیت مایع استفاده می کند. پلیمرهای نیمه جامد (ژل) با هدایت بالا این الکترولیت را تشکیل می دهند. این باتری ها انرژی ویژه بالاتری نسبت به انواع دیگر باتری های لیتیوم فراهم می کنند و در برنامه هایی که وزن از ویژگی های حیاتی است مانند دستگاه های موبایل و هواپیماهای کنترل شده رادیویی از آنها استفاده می شود.

lithium-polymer-batteries
lithium-polymer-batteries

در ادامه به برخی از سولات در مورد باتری های لیتیوم پلیمر پاسخ خواهیم داد.

باتری های لیتیوم پلیمر چه مدت دوام می آورند؟
حدود دو تا سه سال
در انبار هنگامی که باتری به مدت 6 ماه استفاده نشده است ، وضعیت شارژ را بررسی کرده و باتری را به طور مناسب شارژ یا دور بیندازید. عمر تخمینی معمول یک باتری لیتیوم-یون تقریباً دو تا سه سال یا 300 تا 500 سیکل شارژ است ، هر کدام که در ابتدا رخ دهد.

آیا باتری های لیتیوم پلیمر بی خطر هستند؟
دستگاه های موجود در بازار که باتری های لیتیوم پلیمر را گرم می کنند می توانند خطر آتش سوزی را افزایش دهند. تولید کنندگان سلول های پلیمری لیتیوم پیشنهاد می کنند که بیش از 140 درجه برای سلول سلول های پلیمری لیتیوم دمای مطمئنی نیست. … استفاده از سایر تنظیمات باتری برای “ضربه زدن” ولتاژ بیش از 4.2 ولت در هر سلول می تواند باعث آتش سوزی و آسیب شود.

آیا باتری های لیتیوم پلیمر می توانند منفجر شوند؟
باتری های لیتیوم پلیمر شاید خطرناک ترین قسمت هایی باشند که  با آنها کار می کنیم ، وقتی صحبت از miniquads می شود. این امر هم به دلیل تمایل آنها به منفجر شدن در صورت استفاده غیر صحیح است و هم به دلیل قدرت عظیمی که قادر به تخلیه ترمینال های خود هستند.

چگونه باتری های لیتیوم پلیمر را نگهداری می کنید؟
افزایش عمر باتری
از چرخه های تخلیه جزئی استفاده کنید. …
از شارژ با ظرفیت 100٪ خودداری کنید. …
روش ختم صحیح شارژ را انتخاب کنید. …
دمای باتری را محدود کنید. …
از جریان شارژ و تخلیه زیاد خودداری کنید. …
از تخلیه بسیار عمیق خودداری کنید (زیر 2 ولت یا 2.5 ولت)

آیا ترک کردن باتری LiPo به مدت یک شب در شارژ مشکلی ندارد؟
هرگز باتری های LiPo خود را بیش از 2-3 روز با شارژ کامل کنار نگذارید. اگر تا روز سوم متوجه شدید که امروز از باتری خود استفاده نمی کنید ، برای ذخیره سازی امن باید باتری خود را تا 3.6v-3.8v در هر سلول تخلیه کنید تا زمانی که آماده استفاده مجدد از باتری شوید

مضرات باتری های لیتیوم یون چیست؟
یون لیتیوم با وجود مزایای کلی ، دارای اشکالاتی است. شکننده است و برای حفظ عملکرد ایمن به مدار محافظ نیاز دارد. مدار محافظ که در هر بسته تعبیه شده است ، اوج ولتاژ هر سلول را هنگام شارژ محدود کرده و از پایین آمدن ولتاژ سلول در هنگام تخلیه جلوگیری می کند.

در ادامه فیلم آموزش ساخت این چراغ اتوماتیک را ملاحظه خواهیم کرد.

رضا قنبری
متخصص آموزش رباتیک

رضا قنبری هستم متخصص آموزش رباتیک با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ماژول کاهنده

ماژول كاهنده قبل از خواندن مقاله ماژول كاهنده بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از

ماژول تشخیص دود و گاز

ماژول تشخیص دود و گاز قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *