logo-site-sefid
Search
Close this search box.

ترسیم اسپرایت در اسکرچ

در این پروژه تصمیم داریم تا با ٰترسیم اسپرایت در اسکرچ آشنا شویم و به این منظور یک پروژه ساده را انجام میدهیم. در قدم اول باید سیبلی متحرک را برنامه نویسی کنیم اما در این قسمت برخلاف قسمت های گذشته نمیخواهیم از اسپرایت های آماده اسکرچ استفاده کنیم و هدف استفاده این است که یک اسپرایت را طراحی کنیم. در اسکرچ برای طراحی اسپرایت از گزینه paint استفاده میکنیم که این گزینه را در تصویر زیر میبینید.

ترسیم اسپرایت در اسکرچ

1 1

با زدن این گزینه از پنجره قسمت کدها تغییر خواهد کرد و به شکل زیر در خواهد آمد. همان طور که ملاحظه میکنید این محیط بسیار شبیه به paint در محیط ویندوز میباشد.

2 1

برای آشنایی با بخش های مختلف این محیط به تصویر زیر نگاه کنید.

ترسیم اسپرایت در اسکرچ

 

حالا بیاید یک سیبل در این محیط رسم کنیم. برای ترسیم سیبل من از گزینه ترسیم خط استفاده میکنیم و سه خط با ضخامت 20 با سه رنگ مختلف و سه اندازه مختلف ترسیم میکنم و آنها را به هم نزدیک میکنم تا مشابه یک سیبل شود.

4 1

فعلا در این اسپرایت محل قرارگیری آن برای ما فرقی نخواهد داشت اما در ترسیم اسپرایت های دیگر خواهید دید که جهت و محل قراگیری اسپرایت نیز ممکن است اهمیت داشته باشد.

برنامه نویسی سیبل متحرک

حالا بیایید برنامه این اسپرایت را بنویسیم. در واقع میخواهیم این سیبل به صورت افقی حرکت کند یعنی ابتدا به  سمت دیواره سمت چپ برود و سپس بعد از نزدیک شدن به این دیواره به سمت دیواره سمت راست حرکت کند و مدام این حرکت را تکرار کند.

قدم اول : : دستور شروع کننده

قدم دوم : اسپرایت ما تا وقتی که به لبه سمت راست برسد به سمت راست حرکت کند

قدم سوم : اسپرایت ما تا وقتی که به لبه سمت راست برسد به سمت راست حرکت کند

دستور شروع کننده و دستور repeat until به معنی تا وقتیکه را میشناسیم با این دستور در پروژه شلیک یک اسپرایت آشنا شدید. اما بیایید شرط خود را بررسی کنیم. در واقع تا وقتی باید به سمت راست حرکت کند که به لبه سمت راست نزدیک شود به شکل زیر دقت کنید.

همان طور که در شکل میبینید الان موقعیت اسپرایت ما روی محور افقی عدد 140 میباشد حالا فرض کنید ما میخواهیم اسپرایت ما فقط تا اینجا بیاید و سپس به سمت چپ برود. پس میتوانیم این طور بیان کنیم که اسپرایت ما تا وقتی به سمت راست بیاید که مقدار x از 140 بزرگتر شود.

5 1

در واقع در این صورت به محض اینکه سیبل ما کمی به سمت راست بیاید مقدار x از 140 بیشتر میشود و بنا به شرط بیشتر از این نمیتواند به مسیر خود ادامه دهد و از این حلقه خارج میشود و سراغ خط بعدی میرود. این شرط را در تصویر زیر ملاحظه میکنید.

6 1

شما میتوانید دستورات مقایسه مانند کوچکتر ، بزرگتر و مساوی را در بخش operators به معنای عملگرهای پیدا کنید. ما تلاش میکنیم به تدریج و به صورت پروژه محور آموزش اسکرچ را تکمیل کنیم.

7

حال بیایید خطوط اول برنامه خود را بنویسیم.

8

با این دستور تا وقتی مقدار x از 140 کوچکتر باشد سیبل ما به سمت راست حرکت میکند و به محض اینکه مقدار x از 140 بیشتر شود از این حلقه خارج میشود اما برای اینکه به سمت چپ برویم باید چه کنیم. به شکل زیر دقت کنید.

9

همان طور که ملاحظه میکنید در این شکل مقدار موقعیت x برابر منفی 140 میباشد در واقع سیبل ما فقط تا اینجا باید به سمت چپ برود و بیش از این اجازه پیش روی ندارد. برای این منظور کافیست شرطی تعریف کنیم که تا وقتی سیبل به سمت چپ برود که مقدار x از عدد 140-  کوچکتر شود. در ادامه این شرط را ملاحظه میکنید.

10

حالا ادامه برنامه خود را مینویسیم.

11

با اجرای این برنامه متوجه خواهید شد که سیبل ما فقط یک بار به سمت راست رفته و سپس به محض رسیدن به مقدار 140 به سمت چپ برمیگردد و تا زمانی که مقدار x برابر 140- شود به مسیر خود ادامه میدهد اما بیشتر از این حرکت نخواهد کرد و در انتهای مسیر متوقف میشود اما ما میخواستیم که این حرکت به صورت مستمر ادامه داشته باشد حال باید چه کنیم؟

بله درست است کافیست تا تمام دستورات را درون یک حلقه forever  قرار دهیم تا این برنامه به صورت مداوم تکرار شود.

در ادامه برنامه سیبل را ملاحظه میکنید.

12

 

 

 

رضا قنبری
متخصص آموزش رباتیک

رضا قنبری هستم متخصص آموزش رباتیک با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دسته بندی نشده

ماژول WIFI

ماژول WIFI قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از مقالات

ماژول آمپلی فایر

ماژول آمپلی فایر قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از

ماژول سنسور مجاورت خازنی

ماژول سنسور مجاورت خازنی قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *