logo-site-sefid
Search
Close this search box.

STEM چیست ؟ یک برنامه درسی مبتنی بر ایده آموزش دانش آموزان در چهار رشته خاص – علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات – در یک روش میان رشته ای و کاربردی است. به جای آموزش چهار رشته به عنوان موضوعات جداگانه و گسسته ، STEM آنها را در یک الگوی یادگیری منسجم مبتنی بر برنامه های دنیای واقعی ادغام می کند.

گرچه ایالات متحده از نظر تاریخی رهبر در این زمینه ها بوده است ، اما اخیراً کمتر دانش آموزان روی این مباحث تمرکز کرده اند. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش آمریكا ، تنها 16 درصد دانش آموزان دبیرستانی علاقه مند به حرفه STEM هستند و مهارت در ریاضیات را ثابت كرده اند. گروه آموزش ویسایت می گوید ، در حال حاضر ، تقریباً 28 درصد از دانشجویان تازه وارد دبیرستان علاقه خود را به یک رشته مرتبط با STEM اعلام می کنند ، اما 57 درصد از این دانش آموزان تا زمان فارغ التحصیلی از دبیرستان علاقه خود را از دست می دهند.

stem

در نتیجه ، دولت اوباما برای ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به دانش آموزان و ایجاد رقابت در موضوعات STEM ، کمپین “آموزش نوآوری” را در سال 2009 اعلام کرد. این کمپین همچنین تعداد محدودی معلم ماهر برای آموزش در این موضوعات معرفی میکند . هدف این است که دانشجویان آمریکایی را از سطح متوسط گروه علمی و ریاضی تا بالای گروه در عرصه بین المللی برساند.

بودجه آمریکا در حوزه stem

بودجه دولت اوباما در سال 2014 3.1 میلیارد دلار در برنامه های فدرال در آموزش STEM با 6.7 درصد افزایش نسبت به سال 2012 سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری برای جذب و حمایت از معلمان STEM و همچنین حمایت از دبیرستان های با محوریت STEM با شبکه های نوآوری STEM انجام  شد. این بودجه همچنین برای درک بهتر فن آوری های یادگیری نسلهای بعدی در پروژه های تحقیقاتی پیشرفته برای آموزش سرمایه گذاری کرد.

اهمیت آموزش STEM

همه این تلاشها برای برآورده کردن یک نیاز است. طبق گزارش وب سایت STEMconnector.org ، تا سال 2022 پیش بینی ها نیاز به 8.65 میلیون کارگر در مشاغل مرتبط با STEM را تخمین می زد. بخش تولید با کمبود نگران کننده بزرگی از کارمندان با مهارت های ضروری – نزدیک به 600000 نفر مواجه بود. براساس گزارش  محاسبات ابری به تنهایی بین سال های 2011 تا 2015 فقط 1.7  میلیون شغل ایجاد کرده است. آمار وزارت کار آمریکا پیش بینی می کرد كه تا سال 2018 ، بخش عمده ای از مشاغل STEM عبارتند از:

محاسبات – 71 درصد

مهندسی سنتی – 16 درصد

علوم فیزیکی – 7 درصد

علوم زندگی – 4 درصد

ریاضیات – 2 درصد

مشاغل STEM همگی نیاز به آموزش عالی یا حتی مدرک دانشگاهی ندارند. کمتر از نیمی از این مشاغل  در سطح ورودی نیاز به مدرک لیسانس یا بالاتر دارند.این یک مشکل منحصر به فرد برای ایالات متحده نیست. در بریتانیا ، آکادمی مهندسی سلطنتی گزارش می دهد که بریتانیا مجبور است هر سال تا سال 2020 100،000 رشته STEM فارغ التحصیل شوند تا فقط تقاضا را برآورده کند. براساس این گزارش ، آلمان در رشته های ریاضی ، علوم کامپیوتر ، علوم طبیعی و فناوری با کمبود 210 هزار کارگر مواجه است.

یادگیری تلفیقی

آنچه STEM را از علوم سنتی و آموزش ریاضی جدا می کند ، محیط آموزشی تلفیقی و نشان دادن کاربرد روشهای علمی در زندگی روزمره به دانش آموزان است. این مسئله تفکر محاسباتی و تمرکز بر روشهای حل مسئله در دنیای واقعی را به دانش آموزان می آموزد.  همانطور که قبلاً ذکر شد ، این الگوی آموزشی در حالی که دانش آموزان بسیار کم سن هستند شروع می شود: آموزش  در دوره ی ابتدایی بر دوره های مقدماتی STEM و همچنین آگاهی از زمینه ها و مشاغل STEM متمرکز است.

این مرحله اولیه بر اساس  ساختار پرسشگری استاندارد و مسائل زندگی واقعی بنا نهاده شده است و هر چهار موضوع را به هم متصل می کند. هدف این است که علاقه دانشجویان را به اهداف دوره های آموزشی که دنبال می کنند ترجیح بدهیم ، نه این که مجبورشان کنیم. همچنین بر روی پل زدن فرصت یادگیری STEM در مدرسه و خارج از مدرسه تأکید شده است.

در صنایع آموزشی چالیک نیز سیستم آموزشی STEM محور در بخشها مختلف آموزش رباتیک مورد توجه کارشناسان آموزشی میباشد و همواره تلاش ما بر این است تا با بروزترین متدهای آموزشی در دنیا خود را بروز کنیم.

گرد آورنده :  الین جی. هوم – همکار علوم زیستی 11 فوریه 2014

رضا قنبری
متخصص آموزش رباتیک

رضا قنبری هستم متخصص آموزش رباتیک با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دسته بندی نشده

ماژول WIFI

ماژول WIFI قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از مقالات

ماژول آمپلی فایر

ماژول آمپلی فایر قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از

ماژول سنسور مجاورت خازنی

ماژول سنسور مجاورت خازنی قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *