logo-site-sefid
Search
Close this search box.
آموزش-برنامه-نویسی-کودکان

معرفی زبان های برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

آموزش برنامه نویسی یک مسیر شغلی است که بسیار سودآور خواهد بود، بنابراین این روز ها والدین فرزندانشان را برای رشد بیشتر در این مسیر قرار می دهند تا آنها را با علایقشان آشنا کنند. به همین منظور زبان های برنامه نویسی برای آموزش کدنویسی به کودکان ارائه شد تا آنها را به شیوه های جدیدی، با برنامه نویسی و کدها آشنا کند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از بهترین زبان ها و ابزارها برای آموزش برنامه نویسی به کودکان خواهیم پرداخت.

اسکرچ

اسکرچ یک زبان برنامه نویسی برای کودکان است که به صورت رایگان ارائه می شود و توسط آزمایشگاه کودکستان MIT طراحی شده است. این زبان رایگان، دستورالعمل هایی را برای والدین ارائه کرده است تا آموزش ها را در اختیار کودکان قرار دهند. کودکان با قرار دادن دستور ها کنار یکدیگر و ترکیب کدها به شکل پازلی، قادر خواهند بود تا دستوراتی کاربردی را بنویسند و با کدها آشنا شوند. کودکان همچنین می توانند خلاقیت های خود را در زمینه ی کدنویسی به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

این زبان برنامه نویسی برای کودکان 8 تا 16 سال پیشنهاد می شود و در سیستم عامل های مک، ویندوز و لینوکس قابل استفاده خواهد بود.

۳-افراد عالقمند به شرکت در دوره مقدماتی و حرفه ای آموزش اسکرچ میتوانند با ما تماس بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این زبان برنامه نویسی به مقاله اسکرچ چیست مراجعه کنید.

آموزش برنامه نویسی برای کودکان

Blockly

Blockly یک ویرایشگر تصویری زبان برنامه نویسی است که محیطی دوستانه را برای کودکان ارائه می دهد. Blockly شامل دستوراتی به زبان های  JavaScript، Python، PHP، Lua و Dart است. در حقیقت می توانید کد را در کنار صفحه خود مشاهده کنید و آنها را به هم پیوند دهید. همچنین می توانید زبان های برنامه نویسی را در تغییر دهید تا تفاوت های موجود در دستورات زبان های مختلف را مشاهده کنید.

این زبان برای طیف گسترده تری از سنین، از جمله نوجوانان و بزرگسالان نیز مناسب خواهد بود. گوگل با کمک MIT زبان Bolckly را طراحی کرده است و نسل بعدی Scratch را بر اساس پلت فرم Blockly توسعه داده است. این زبان برای افراد بالای 10 سال مناسب خواهد بود و در سیستم عامل های مک، ویندوز و لینوکس پشتیبانی میشود.

Alice

Alice یک ابزار برنامه نویسی 3 بعدی است که برای آموزش مفاهیم زبان های برنامه نویسی شی گرا مانند C++  طراحی شده است. این ابزار نیز از روش بلوک ها و پازل ها استفاده می کند تا کودکان بتوانند به کمک بازی ها یا انیمیشن ها به برنامه ریزی حرکات دوربین، مدل های 3 بعدی و طراحی صحنه ها بپردازند. رابط کاربری drag & drop عملکرد آن را بسیار راحت کرده است و برای کودکان و دانش آموزان گیج کننده و سخت نخواهد بود. آلیس توسط دانشگاه Carnegie-Melon توسعه یافته است و هنوز در حال تحقیق و توسعه است. این محصول نیز برای افراد و کودکان 10 سال به بالا مناسب و کاربردی خواهد بود.

Swift Playground

Swift یک زبان برنامه نویسی است که برای ساخت برنامه های iOS استفاده می شود. Swift Playground نیز یک بازی اپل است که برای کودکان در برنامه Swift طراحی شده است. این بازی به صورت دانلود رایگان از سوی اپل منتشر شده است و به هیچ دانش برنامه نویسی نیاز ندارد. این برنامه شامل بسیاری از آموزش های مختلف از دستورات Swift است و اگر چه هیچ دانش برنامه نویسی در این برنامه مورد نیاز نیست، اما کودکان باید خواندن و نوشتن را آموزش دیده باشند تا به حل برخی مشکلات بپردازند. لازم به ذکر است که Swift به صورت بلوک سازی و پازلی نیست و آموزش را به شکل جدیدی ارائه کرده است.

این برنامه برای سنین بالای 10 سال مناسب است و فقط در محصولات اپل مثل iPad قابل استفاده خواهد بود.

Twine

برای کودکانی که علاقه مند به ایجاد بازی ها و ساخت داستان هستند و به جزئیات فنی برنامه نویسی علاقه ای ندارند ، Twine گزینه ی مناسبی خواهد بود. Twine یک برنامه داستان سرایی غیر خطی است که توسط کاربران در تمام سنین از جمله تعداد زیادی از بزرگسالان و مربیان استفاده می شود.

این برنامه نیز نیاز به دانش برنامه نویسی نخواهد داشت و به راحتی قابل استفاده خواهد بود. در نتیجه به جای آموزش کدنویسی به کودکان به آموزش ساختن و ارائه بازی های غیر خطی و داستان ها میپردازد. داستان های Twine شامل صفحات متن و تصاویر، مانند وب سایت ها است و استفاده از رابط گرافیکی آن بسیار ساده است. همچنین بازی هایی در زمینه ی ماجراجویی ارائه میشود که  یک شاخه جدید از داستان نیز خواهد بود. در نهایت این برنامه برای آموزش برنامه نویسی کودکان کاربردی نخواهد داشت و به آنها کسب مهارت زیادی در برنامه ریزی و طراحی را ارائه میدهد.

Twine برای کودکان بالای 12 مناسب است.

صنایع آموزشی چالیک در راستای آموزش برنامه نویسی به کودکان از برنامه اسکرچ استفاده مینماید و همچنین در ادامه این برنامه و آموزش پیشرفته برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان وارد مباحث برنامه نویسی برای رباتیک میشود.

آموزش رباتیک برای کودکان یکی از راه های موثر برای تقویت توانایی و مهارت های هر کودک میباشد.

کسب نمایندگی رباتیک صنایع آموزشی چالیک

فعالین در حوزه آموزشی چنانچه علاقمند به ارتقا سطح آموزشگاه خود میباشند و تمایل به استفاده از به روزترین متدهای آموزشی حال حاضر در دنیا را دارند میتوانند از مجموعه خدمات ما در صنایع  آموزشی چالیک استفاده کنند و با اخذ نمایندگی رباتیک و فعالیت در این حوزه در جهت بروزرسانی خدمات آموزشی خود گامی مهم و موثر بردارند. ما تلاش داریم با تحقیق در زمینه جدیدترین ابزار آموزشی روز دنیا و اشتراک این تجربیات با نمایندگان خود گامی موثر در جهت ارتقا و و بهبود متدهای آموزشی در کشور عزیزمان برداریم. علاقمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مدارک مورد نیاز با کارشناسان ما تماس بگیرند.

رضا قنبری
متخصص آموزش رباتیک

رضا قنبری هستم متخصص آموزش رباتیک با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دسته بندی نشده

ماژول WIFI

ماژول WIFI قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از مقالات

ماژول آمپلی فایر

ماژول آمپلی فایر قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند از

ماژول سنسور مجاورت خازنی

ماژول سنسور مجاورت خازنی قبل از خواندن این مقاله بهتر است در نظر داشته باشید مقالاتی که با عنوان ماژول در سایت قرار گرفته اند

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی زبان های برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *